leksakshelvetet

Städdag idag. Jag och Puffen har hjälpts åt att städa i hennes rum och försökt få lite ordning i hennes skrivbordslådor. Nu finns det en låda för allt, en tygpyssellåda, en papperspyssellåda, en papperslåda, en pennlåda osv.
Barn idag har i genomsnitt 700 leksaker var. Det gör 2100 leksaker i vårt hus. Jag tvivlar inte på riktigheten i siffrorna, men undrar hur det är räknat. Räknas en barbiesko som en leksak? Skulle inte tro det. Legobitar kan inte heller räknas för sig. Det gör en hel massa små enheter som ska ha en plats någonstans. Är bisarra saker som hamnar i huset som grenar, rör och stenar medräknade? Dosi har varit besatt av ett rör i några veckor nu. Hon har hittat det ute någonstans och har burit runt på det och kikat igenom det och pratat om sitt rör. Idag slängde Jox det.
Jag har när vi gick igenom Puffens lådor haft gått om tid att tänka igenom vilka saker jag hatar mest. Tyvärr är de sakerna oftast de som barnen tycker bäst om. Alla småsaker, som barbieskor kommer högt upp på listan. Men de är ändå ok, för det finns så många så det finns en låda bara för sånt. Då är kanske små plastleksaker värre, var passar de in? Trasiga serviser kommer också högt upp. De är så fina, så de är svåra att motstå, jag har köpt flera stycken, men de har en tendens att sprida ut sig, gå sönder, bli fyllda med saft som kladdar och man kan inte stoppa ner dem i en låda utan de måste stå framme. Men de ligger bra till på tjejernas lista över favoriter de med, topp tio skulle jag tro, så jag antar att jag inte köpt min sista servis ännu.
Pysselgrejor är alltid kul, men resultatet av pysslet är nästan det värsta. Det är något fint som tjejerna har gjort, men det blir alltid små saker som man inte vet var man ska stoppa. Vi har tex gjutit gipsfigurer i gamla chokladkalendrar, vilket resulterar i 24 små gipsfigurer åt gången. Idag fick jag tillåtelse att slänga en låda som Puffen gjort av en mjölkkartong som hon målat. Den var stor och väldigt svårplacerad.
Det goda som kommer ut av detta är att jag ser ett stort behov av många förvaringslådor. Skokartonger är perfekta, så jag antar att jag får offra mig och köpa nya skor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0