Vem har lärt dem?

En morgon nu på lovet vaknade jag av att Dosi ropade:
-Pappa! Det är en katt här inne! Den sprang ner i källaren och ut igen.
En katt i huset kan man ju inte missa så jag hoppade upp för att kolla. Dosi stod i dörren och visade kattens framfart. Hon pekade och visade och så mumlade hon:
-Kattjävel!
Man undrar ju vem som har lärt henne sådant språk. Här hemma talar vi ju helst vårdat med små bokstäver på grekiska och latin. Det är ju självklart ingen av oss, måste vara någon på dagis. En fröken eller ett barn?
Jag frågade Hansi vem som brukade säga så (säg inte mamma, säg inte mamma) och hon skvallrade glatt på Dosis kompis. Så var det löst.
Senare var vi och dansade runt midsommarstången. Barnen sprang runt och lekte och plötsligt hoppade en hund upp på Dosi som blev rädd och skrek sitt argaste Dosiskrik. Hundägarna reagerade inte, de hade ett koppel, kanske dags att använda det?
-Koppla hundjäveln, var min spontana reaktion. Vad kom först, mamman eller Dosi?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0