Sinkeluren biter sig i tungan.

Sinkeluren har uppnått den mogna åldern av 36 år, hur gick det till? Det firades hur som helst med pompa och står, fina presenter och sång från Jox och barn och en svettig insats i köket av Joxen som varje år överträffar sig själv i firande och god matlagning. I år hade han en sidekick i Puffen som bakade underbara tårtor till kalaset.
När vi satt och fikade i godan ro pratade vi om tokerier som alla hade gjort som barn. Joxen rymde hemifrån och snattade mums mums när han var två år, Hansi och Dosi har sitt glada toalettschamponerande och Puffen sin läppstiftsinsmörjning av hela huset. Men morbror Jojan, vad har han gjort? Jag drog mig till minnes något som inte var så tokigt, mer gulligt, när Jojan oskyldigt frågade sin mamma "Vad betyder egentligen snulla?", ett ord han hade snappat upp men inte riktigt förstod. Jag berättade den och Puffen skrattade fundersamt och artigt, tänkte efter lite och frågade sedan: "Men vad betyder egentligen snulla?" Jag kände att samtalet tagit en vändning jag inte hade önskat, men Puffen ville ha ett svar. "Eh, jo, Jojan hade hört fel, egentligen var det, eh, öh, knulla han menade...."
Puffen skrattade artigt igen, men är inte riktigt nöjd. "Men vad betyder knulla då?" Hansi och Dosi lyssnar intresserat. Jag tackar gud för litteraturen: "Äsch, du vet, Per Ida och Minimum..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0