På äventyr till Ica

Tja, vad ska man säga när dagens kvalitetstid med mig själv var en tur till Ica? Joxen kom hem och möttes av ett tomt kylskåp och en hålögd fru som stirrade på Hansis och Dosis dockteater. (Den var egentligen väldigt bra, Hansi var alla roller "Nu kommer Askungen, hon är vackrast, här är Törnrosa, hej hej, när jag ringer i klockan är det paus osv, allt med olika röster.) Influensatiden har väl slitit på oss en del och viljan finns men inte riktigt energin att genomföra planerna. Vi har lekt, bakat play doh, trätt pärlhalsband, ritat, byggt lego, gjort allt man kan göra en dag hemma när man inte riktigt orkar ta sig ut på utflykt och barnen inte är på topphumör. Dosi har gått in i något sorts gnälltrans och kräver att jag ska följa henne vart hon än ska och hålla handen. Lunch inåts hand i hand med Hansi och Dosi, eller de åt och jag höll handen, det fanns inga händer kvar för mig att äta med, jag ville inte beta.

I valet mellan att stanna hemma och koka soppa på en spik eller åka hemifrån på vilda äventyr på Ica, kändes det senare som det heta alternativet. Efter att ha hukat bland hyllorna för att inte möta någon jag kände (dagens outfit var pappas skogshuggarjacka, inte hel, mina gamla skitiga Uggs och en ganska vild variant av Carolas lugg) mulade jag i mig en chokladkaka i bilen och åkte hem med ny energi. Det kanske är det som är grejen? Jag fattar inte varför det står i alla tidningar att mammor ska slappna av i ett bad. Det gör inte jag, jag svettas, vill ha en bok, blöter ner boken, ligger obekvämt i badkaret, häller i kallvatten, häller i hetvatten och har ett väldigt sjå. Inte avslappnande alls. Då är det väl bättre att gå i någon sorts meditativt tillstånd på Ica och sitta i en kall bil och äta choklad. Garanterat tyst och ensamt. Att sedan komma hem till dukat bord gör det ju inte sämre och när pappan lyckas få i alla barnen mat så besticken kan hållas med tvåhandsfattning blir det riktigt bra.

Puffen läser för övrigt som en gud. Vi läste nya Bamse som godnattsaga, hon läste Lille Skutt och jag alla andra. Hon får en helt ny röst när hon läser, lite knarrig och eftertänksam. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta.

Kommentarer
Postat av: elisabeth

fatta hur mycket pengar du skulle kunna tjäna? du skriver som en gudinna, enligt mej iallafall. om jag snubblade över den här bloggen utan att känna dig skulle jag läsa iallafall, för det är underbart!

2009-01-04 @ 03:19:59
URL: http://www.missbissiboo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0