Barnuppfostran, lektion 4. Genus och queerteori

När vi var på BVC i fredags (det var där vi var, inga nya valpar på gång) fick vi vänta en stund i lekrummet innan själva besöket. Hansi och Dosi lekte med stolarna som var formade som muminfigurer, bakade sockerkakor och jublade i största allmänhet över det mesta. Sedan hittade Dosi fyra stora plastdjur, en elefant, en dinosaurie, en krokodil och en noshörning. Hansi blev rädd för krokodilen så jag föreslog att hon skulle leka med dinosaurien istället.
-Men mammaaaaaaaaa, det är ju en pojkleksak, den kan ju inte tjejer leka med.
Ursäkta? Var kom den ifrån? Visserligen är vårt hem överbelamrat med älvor, prinsessor, dockor osv, men aldrig att vi har könsbestämt det på något sätt.
När vi var på undersökningen och BVC-sköterskan gick ut ur rummet en stund sa Hansi:
-Vad konstigt att hon är doktor, tjejer kan väl inte vara doktorer?
??????
Jag rabblade upp alla mammor Hansi känner som faktiskt är doktorer, men det känns som att vi har lite att jobba med här. Hur har det här gått till? Puffen är dock en skön ljusglimt i genusmörkret, hon är riktigt queer. Vi diskuterade kyrkovalet idag och hon blev uppriktigt förfärad när jag berättade att alla inte tycker om samkönade äktenskap.
-Man kan väl inte bestämma vem man ska bli kär i, var hennes kommentar innan hon uppmanade mig att gå och rösta. Go Puffen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha jag och pappa chattade om mvc grejen, jag föreslog att det var fel och att det var grodornas 4årskontroll. heja puffen säger jag! det har man iof vetat från ett tidigt stadium att hon är skärpt den damen! hansi och dosi kommer igen ska du se, de vill nog bara röra om i grytan lite.

2009-09-20 @ 23:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0