Sje-ljudet

Något stort har inträffat i familjen. Dosi har lärt sig uttala sje-ljudet! Länge har hon sagt: suk, su, sukhus osv. Hon har varit lite störd av detta och gud nåde den som härmat henne, den som försökt har drabbats av Dosivrede utan motstycke.
Så i onsdags när jag hämtade henne sa hon:
-Jag kan säga sju.
Och det kunde hon. Sedan har hon räknat till sju, sagt sjukhus, sjuk, sjuksköterska osv. Hon tränar hårt. Hon säger sHuo, mycket h i sje-ljudet, men det blir bättre och bättre.
Jag tror att det är i förvirringen mellan mina norrländska och Jox och omgivningens sydländska sje-ljud som hennes helt enkelt försvunnit, tills nu när hon bestämt sig och tagit krafttag för att lära sig.
Joxen är f ö norrlandifierad, hans sje-ljud är inget hinder för en flytt norröver om det skulle bli aktuellt. Man måste ju tala språket dit man kommer.
Shuokt bra!

Kommentarer
Postat av: Fru Kix

Hej!



Kollade igenom kommentarer från min blogg och hittade dej. Vet inte om vi känner varandra men tycker att din blogg verkar kul så jag fortsätter att läsa om det inte är dej emot!



Lite nyfiken, hur hittade du mej?



Fru Kix

2010-02-05 @ 20:40:14
URL: http://johansfru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0