på turné med "the Hansi unt Dosi show"

"The Hansi unt Dosi show" har varit på turné. Vi började på bvc för femårskontroll där vi träffade syster Lars. Jag hade fyllt i en enkät om deras utveckling och var lite besviken över att det inte fanns något svarsalternativ som visade deras språkliga briljans, men Dosi åtgärdade det snabbt med att kalla syster Lars för Lars bandage. Fem minuter in på besöket fick Lars möjlighet att avbryta alla berättelser om sår och plåsterallergier och kunde kolla synen, sedan var det dags att väga och mäta. Hansi hjulade genom korridoren medan Dosi sjöng "I sil konnekted med dajm" och sedan var det dags för sprutan. Vi hade olat innan vem som skulle få börja, både Hansi och Dosi ville vara först, men Dosi vann. Det gjorde ont, men med vaccinationspresenter inom räckhåll överlevde alla. Lars skickade oss sedan vidare till skolhälsovården.
Sedan var det dags för balett och eftersom det var en ny fröken fick föräldrarna sitta med och titta. Det började med samling. Dosi räckte snabbt upp handen:
-Idag när jag skulle väcka morbror Jojan, då ramlade jag i trappen. Jag har ont i mitt ben.
-Oj, stackars dig, hoppas det går bra ändå, sa fröken. Nu ska alla ban ställa sig på led efter mig och flyga flygplan.
-Flyga flygplan! Det har jag aldrig gjort. Men vi ska snart åka på semester och då ska vi flyga flygplan! meddelade Dosi.
Alla barn ställde sig på led efter fröken, sträckte ut armarna och flög genom rummet.
-Oj, jag kraschar! tjoade Dosi och flög i golvet. Sju andra barn kom också på att kraschlandningar var något de måste prova, men balettfrökens tålamod var fantastiskt.
Lektionen fortsatte på samma sätt. Hela tiden var Dosis lilla hand i luften och hon berättade om sin vaccination, om plåster, om tillståndet på hennes benskada mm, mm, mm.
Hon njuter av dansen, det är tydligt. Det märks att det var hon som drev igenom den aktiviteten. Hansi ansträngde sig enormt för att göra exakt som fröken sa, men verkar inte ha lika roligt som Dosi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0