pappas jobb

Sjukdomarna avlöser varandra i röda hästen, det är inte många veckor som alla har varit friska den här terminen. Idag kombinerar jag rättning av prov med vård av sjuk Puff, igår var det Jox som fick stanna hemma medans jag förde lärda samtal om nationella prov tillsammans med andra kvinnor i gråa koftor.
Eftersom VAB oftast kommer plötsligt (en av mina kollegor hann t ex bara vara lärd i fem minuter innan hon kallades till dagis för  the walk of shame efter att hennes barn kräkts i en soffa) hade Jox en patient inbokad och Puff fick hänga med till sjukhuset och läsa en bok en stund.
På kvällen pratade vi om hur det hade varit på pappas jobb. Hansi frågade intresserat:
-Träffade du pappas tjänarinnor?
Jag kunde inte låta bli att fnissa och Hansi rättade sig:
-Jag menar kokerskor, nej, skötsjukare, eller vad heter det?
Jag får så härliga bilder av Jox jobb, hur kvinnor står med stora fjäderklädda solfjädrar och fläktar honom och matar honom med vindruvor, masserar fötterna på honom och niger underdånigt. Det förklarar också varför en skötsjukare blev så förvånad när Jox berättade att han oftast lagar mat här hemma. Om de måste mata honom hela dagarna måste det ju vara svårt att förstå att han är mycket kompetent i köket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0